Saturday, June 11, 2011

Sotsiaaleksperiment teemal Olukorrast riigis

Lühidalt öeldes, on asjad endiselt kontrolli all. Kohalikud üleriigiliselt kajavad raadio- ja telejaamad leelotavad alates varahommikust KUI pikakas on kujunenud viimastel tundidel ummikud kiirteedel. Asjast tundmatuile: seal kus ummikut pole, pole ka midagi teha, eriti veel sellise ilmaga nagu hetkel vabadeks päevadeks ennast sisse seadnud on!

Kui aga mönel eestlasel on vihmaisu peale sahaaraperioodi peale tulnud, siis andku vaid tuld ning ummikud ootavad teid suunal Saksamaa Baierist suunaga Austria-Sloveenia-Horvaatia ehk Aadria mere rannik. 
Kiirtee kannab nimetust A 10 Tauern Autobahn, ning nöks peale Salzburgi algab siis see teadmata kui mitmeks tunniks – ootamine. Juba täna hommikustes kella 9stes uudistest käisläbi kiirteade, et Tauerni tunneli ummik on hetkel vaid 25 kilomeetripikkuseks kujunenud (ooteaeg ca 5h). Austria üks autoklubi pressiesindaja kilkas, et nad ootavad uut rekordit (jaa, oli aastaid tagasi ummik nimelt 35 km pikk).
Ummik muideks ei ole seotud sellega, et miski avarii oleks juhtunud, vaid tunnel on tasuline (maksta saab küll kaardiga ja sulas, aga selleks tuleb putka juures ennast rivistada – täpselt nagu Virtsu vöi Kuivastu sadamas praamile saamiseks). Lisaks on tunnelil vaid 1 söidurada 1 suunal, lisada tuleb ka veel kehtiv kiiruspiirang 50 km/h (seda 16ks kilomeetriks!) ja takka tippu vajadus hoida piki vahet! 
Vahemärkusena olgu öeldud, et moodulisemad tunnelid on juba 2 realised ja seal tohib ka ametlikul 100 km/h uhada.
Seega loogiliselt : inimmassid, eelköige lähinaabrid saksast (seal on nelipühade puhul 2 nädalane koolivaheaeg mitmel liidumaal korraga) ning ärme unusta igiliikumises olevaid hollandlasi oma müstiliste haagiselamutega (mis vajavad eriti tugevat gaasipedaali sötkumist millega mitte igaüks hakkama ei saa, sest tee tunnelist on Austria poolt jällegi tugevas töusus) on lihtsalt tunneli läbilaskevöime äärmusteni ära koormanud. See muideks juhtub iga kord, olenemata aastaajast!
Vöib olla isegi sellepärast on Austrias väljaantavates kalendrites ära trükitud ka Saksa koolivaheajad liidumaade kaupa, et ikka teaks, millal jälle ummikud on. 
Tunneli omanikfirma on muidugi ka lahenuse igaaastasele massüritusele leidnud – tunnel muudetakse 1 suunaliseks nimetatakse seda siis Blockabfertigung, juhul kui keegi eestlastest mittesaksakeelevaldaja peaks ÖAMTC kodukaga (http://www.oeamtc.at/verkehrsservice/output/html/oesterreich_uebersicht.html ) ENNE reisi konsulteerima (soojalt soovitan).   

Brenner(o) kiirtee (A13) suunaga Itaaliasse on seekord osavam. Hetkel seal vaid väga aeglane, aga siiski edasiliikuv liiklus. Seega, otseselt autod enam ei seisa, vaid rühivad visalt edasi. Palju önne nendele, kellel manuaaliga autod, saab osavasti paremakäe ja sörme lihaseid treenida ning jämemotoorikat harjutada! 
A 13 on tavaliselt uudistes siis, kui esimene lumi on, ootamatult nagu iga aasta, maha sadanud. 
Esiteks, itaallased ei harrasta talvekumme ning sama lugu on suurte veokitega, sest nende multikulti juhid nimelt ei arva, et lumesadu vöib olla ka veel juunis vöi juba septembris. Aga Brennero on Austriapoolt söites minu mäletamist mööda ca 10 % töusuga! Ja vaat siis lasevadki need autod seal liugu ning hästi on  kui veok vaid ristipöiki kiirteed mölemal suunal takistab. Ilma suuremate pingutusteta on A13lt vöimalus kuristikku sadada ja seda igaveseks.  

Nii et löpetuseks tunnen röömu, et me kusagile ei üritanud minna :) sest ummikusseismist saab ka tavapäraselt Linzi linna läbival kiirteel harjutada, selleks vaja vaid tööpäeviti öigel kellaajal kohal olla.




1 comment:

  1. nii et nüüd elame siis kiirteid ja ummikuid jälgides...ilma enam ei vaatagi või:-) aga tore teada...ma siis ei võta neid kiireid täna ega homme ega ülehomme...ilusat kodusolemist sulle kallikene

    ReplyDelete