Saturday, December 10, 2011

Küpsiste konfrontatsioon

Kellele ei meeldi küpsised? Mulle!
Mida pakutakse advendiajal igal pool, iga kell, söögi ette, söögi alla ja jöuluturgudel? Bingo - küpsiseid.
Küpsistega on jah siinmail eriskummalised lood - neid on nii palju erinevaid variante ning peamine, köik need neli advendinädalat möödub vaid "küpsiseuimas".

Egas midagi, pidin siis oma hirmuga silmitsi seistes kuidagi midagi ettevötma. Möeldud, tehtud - ämma varakambrist leidsin "mörvariistad" mille abile lootma jäädes mötlesin omapoolse panuse kohaliku küpsisehullusele anda. Nöukaminevikuga nagu ma olen tundsin ma vaid Valeerit, Keelekest, Ekstrat, Narvat ning nende lähisugulasi segatuna kakaoga!

Aga siinsed ei tea neist midagi, on vaid  Linzi silmad (Linzer augen), florentiner, zimtsterne, vanillekipferl jmt asjandused, mille nimi pole mulle veel tuttavaks saanud, piisab nägemisest. On isegi eraldi vaid küpsiseid müütav jöululaat (vaid laupäeviti). Kiikasin ka uudishimulikuna sinna - assaa sade, kilo küpsiseid maksab 24 euri! Ja neid ostavad kohalikud ikka südamest! Ma pidin oma silmanägemist kohe selle peale körval punkris pakutava zirbenlikööriga (mägimänni alko) turgutama.
Ahjaa, piparkooke antakse siin ka shokolaadiga ja ilma, glasuuri uputatuna ning topelportsjon moosiga. Siis stollenid, struudlid, klezenbrot (kuivatatud pirnileib muretaigna mantlis), puuviljaleib ja nii edasi ja nii edasi.
Sellised on siis mulle pärandatud abivahendid - müstika! Vana-aastaöhtuks tehakse önnetoovate sümbolitega eraldi küpsised : hobuseraua kujuline, südameke (nii tibatillukene, et vormi vaja vötta vaat et pintsetiga taignast välja, seene (kärbseseene illusioon lisatakse glasuuri abil), sabaga täht ja korstnapühkija.


Minu esimesed Linzi silmad :) polnud juhendajat - aga ära söödi kohaliku poolt ludinal. Seega järeldan, et asi oli seda väärt. Täpikesed küpsisetaignas ei kuulu "originaali" - kuna mina ei kokka raamatu järgi, siis lisasin öhinal ikka mooniseemneid. Moos on muideks ämma tuhande üheksasaja tolle aasta ebaküdoonia "oi kui hapu" ollus segatuna poe "ei vöi olla" kui suhkrurikka maasikamoosiga.   

Kuna sacheri tordi viimasest tegemisest oli järgi shokolaadi, siis andsin näppudele valu ning "uputasin" kolmandiku saagist sinna sisse.

Kokkuvötvalt: küpsiseid ma see hooaeg rohkem ei tee. Minu huvi sai ammendatud selleks korraks. Nüüd on vaid probleem küpsiste hävitamisega. Lootus jääb, et lume minekuks on ka küpsised kadunud (mees annab oma osa iga päev). Mina jään selle juurde, et tainas maitseb töötlemata kujul eriti hää endiselt!

No comments:

Post a Comment